Svar: Bær og frugt

29. december 2019

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dine spørgsmål omkring frugt, bær og frysning :)

Frugt er blandt andet æble, pære, blommer, abrikoser, bananer, ferskner, figner, meloner, papaja, appelsiner, klementiner, kiwi, ananas mv. og som udgangspunkt må du give din datter alle typer frugt. Det anbefales, at man til de yngste børn koger frugten og giver den som toppping på en grød eller serverer den som et mellemmåltid.

Med den alder din datter har nu, så begynder hun dog også at have glæde af at sidde med lidt frugt i hånden. Det vil styrke hende mundmotorisk, og hun vil nyde følelsen af at styre måltidet lidt selv. Hun må gerne sidde med f.eks. en appelsinbåd, lidt moden melon eller blomme uden skræl - MEN giv hende ikke hårde æblebåde og lignende, som let knækker, og hun risikerer at få et stykke galt i halsen. Pas også på med skræl, der også kan sætte sig fast i halsen.

Hun må også gerne få frisk frugt- og bærmos. Det kan være lidt moset banan eller du kan rive æble og pære fint på et rivejern og komme det på en grød. Det giver smag og sødme og vænner hende samtidig til at spise frugt med lidt mere struktur.

Bær er oplagte at spise friske, når hun om nogle måneder begynder at spise mere selv og skal øve pincetgreb. Et blødt frisk hindbær kan hun fint øve at tage op med fingrene og føre til munden, og det smager jo godt!

Frosne bær skal koges. Det vil sige, at når du køber bær på frost og vil bruge dem til mos, så skal du give dem et opkog (boblekoge) i mindst 1 minut. Frosne bær kan indeholde bla. norovirus, især frosne hindbær har vist sig at kunne indeholde dette, og når de koges dræbes norovirus. Det er den virus, som giver os "roskilde syge".

Frugter kan fryses, når de er rengjorte, skrællede og skåret i stykker. Bær kan fryses friske og hele, men du kan også lave bærmos eller frugtmos og fryse ned i små portioner. Du bør ...

Annonce

... bruge plastbøtter, som er beregnet til frysning af madvarer og babymad.

Frugt og bær, der skal koges til grød eller mos, optøs i gryde direkte fra fryseren. Du kan altså tage de frosne bær eller de frosne stykker ananas og mango og koge dem op og mose dem, lige før du vil servere dem - eller lave frugt-bær-mosen parat og stille den i køleskabet, hvor den kan holde sig ca. 2 døgn.

Frugt og bær, der allerede er lavet til mos, optøs på samme måde bedst i gryde, lige når det tages ud af fryseren. Herved bevares vitaminer og mineraler bedst. Mikroovnen kan også bruges, som du gør nu.

Frugt- og bærmos lavet af frosne bær kan godt fryses igen, når du har lavet mosen direkte fra frost, og det er kogt godt op, men der vil naturligt kunne ske et vist tab af vitaminer, når du koger op, fryser og igen koger op før servering... Frugt- og bærmos, som hun har spist af skal altid kasseres.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Frugt og bær, som skal bruges i bagværk bør tøs langsomt op i emballagen i køleskabet.

Til formiddags-mellemmåltidet behøver du ikke komme noget i frugtmosen men kan servere den, som den er. Når hun bliver 8 måneder, vil det være fint at servere en havregrynsbolle eller lignende sammen med lidt frugt på dette tidspunkt. Om eftermiddagen må hun gerne begynde at få en lidt grovere grød som f.eks. flerkornsgrød og her gives frugtmosen som topping på grøden. Mange børn har i 7 måneders alderen glæde af et lidt større mellemmåltidet om eftermiddagen... :)

Jeg håber, at du kan bruge dette videre, og at jeg er kommet godt omkring det hele. Jeg vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den kan du læse om bær, frugt, optøning, frysning osv. og slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få eller ikke få, og hvordan det skal serveres :) Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave fra 2018.

Rigtig god jul, og rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig